U sklopu Erasmus+ akreditacije (br. projekta: 2024-1-HR01-KA121-VET-000217440 i 2025-1-HR01-KA121-VET-000327991) nastavnice kemije Petra Peran i Valentina Kukas sudjelovale su u aktivnostima job shadowinga u Sloveniji od 2.6. do 5.6. 2025. Aktivnosti su se provodile prema programu naših domaćina, djelatnika Gimnazije in srednje šole za kemijo in farmacijo Ruše.
Tijekom boravka imale smo priliku sudjelovati i promatrati različite nastavne aktivnosti.
Gostovanjem na nastavi predmeta drugih razreda smjera kemijski tehničar poput Engleskog jezika, nastave laboratorijskih vježbi iz Analitičke kemije i Anorganske kemije te nastavi predmeta Tehnološke operacije imale smo priliku vidjeti primjenu međupredmetnih tema, digitalnih alata, instrumentalnih metoda te preporuka za učenike s teškoćama u razvoju.
Na provedenoj nastavi uočen je značajan interdisciplinarni pristup koji omogućuje učenicima povezivanje teoretskih znanja sa ekološkim problemima današnjice, stjecanje praktičnih laboratorijskih vještina, razvijanje znanstvenog pristupa objašnjavanju pojava te razvoj kritičkog mišljenja. Ovime smo zaključile da slovenski obrazovni program uspješno provodi osposobljavanje za zanimanje kemijskog tehničara kao i osposobljavanje za nastavak obrazovanja.
Razlike u obrazovanju Republike Hrvatske i Republike Slovenije vidljive su u nekoliko segmenata. Iako se u obje države obvezno obrazovanje odnosi na osnovnu školu, ona u Hrvatskoj traje 8 godina, dok u Sloveniji traje 9 godina te je podijeljena na tri odgojno-obrazovna ciklusa. Nakon osnovne škole učenici pristupaju završnom testu znanja Nacionalna provjera znanja. Učenici po završetku osnovne škole mogu odabrati vrstu srednje škole ovisno o uspjehu. U Sloveniji postoje 3 vrste srednjoškolskog obrazovanja: Srednja stručna škola (u trajanju od 3 godine), Srednje tehničko i strukovno obrazovanje (u trajanju od 4 godine) i Opće srednje obrazovanje u gimnazijama (u trajanju od 4 godine). Nakon završetka srednjoškolskog obrazovanja učenici pristupaju državnoj maturi koja se razlikuje za strukovne i gimnazijske programe. U slovenskom strukovnom obrazovanju reforma je provedena unatrag desetak godina te je vrlo slična modularnoj nastavi koja će se od šk.god. 2025./2026. provoditi i u hrvatskom obrazovnom sustavu.
Obzirom da se susreću s izazovima prilikom ostvarivanja i provedbe praktične nastave i suradnje s poslodavcima, nastavnik Boštjan Denac odveo nas je u posjet Nacionalnom inštitutu za javno zdravje Maribor te nam je ukratko predstavio na koji način pokušavaju održati suradnju s poslodavcima. Posjet navedenom Institutu bio je koristan i u domeni stručnog usavršavanja nastavnika kemije.
Osim toga tijekom mobilnosti, svjedočile smo i prednostima modularne nastave koje omogućavaju bolju prilagodbu obrazovanja promjenama u industriji i tehnologiji te potiče samostalno učenje i odgovornost učenika.
Život škole zrači toplinom i velikom brigom za učenike jer se u sklopu škole domaćina nalazi i učenički dom. Također, u okolici škole nalazi se Športski centar s mnogo sportskih sadržaja koje učenici imaju na raspolaganju za korištenje. Škola i učenički dom djeluju kao vrlo skladna, složna i lijepo organizirana zajednica.
Ovom međunarodnom suradnjom uspješno su se poticale razmjene iskustava, znanja i primjera dobrih obrazovnih praksi među školama. Mobilnost je prošla u opuštenoj i vrlo pozitivnoj atmosferi, a domaćini su pokazali svoje odlične organizacijske vještine kao i veliku gostoljubivost te su iskazali interes za daljnjom suradnjom dviju škola.
Nastavnice:
Petra Peran i Valentina Kukas